• Forms
  • Contact
  • ACCESSIBILITY
  • W związku z odbywającymi się dzisiaj w Warszawie uroczystościami z okazji 75. rocznicy Bitwy o Tobruk, zachęcamy Państwa do obejrzenia filmu z przesłaniem Pana płk. Mieczysława Heroda, jednego z ostatnich żyjących uczestników tej bitwy. Film przygotował Pan Krzysztof Herod, syn Pana płk., jako hołd dla czynów jego i jego towarzyszy broni.

     

    Z okazji zbliżającej się 35. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Teatrze Wielkim w Warszawie 5 grudnia 2016 r. odbył się koncert galowy projektu „Gintrowski - a jednak coś po nas zostanie”. Wziął w nim udział p.o. Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan Józef Kasprzyk.

    1. Pomoc pieniężna na rehabilitację domową przyznawana jest decyzją Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na wniosek osoby uprawnionej - DOC

    2. Osobami uprawnionymi są kombatanci i inne osoby uprawnione będące ofiarami represji wojennych, o których mowa w ustawie o kombatantach, osoby posiadające prawo do świadczenia, o których mowa w ustawie o osobach deportowanych, osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego, o których mowa w ustawie o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach uranu i batalionach budowlanych oraz osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego, o których mowa w ustawie o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych, którzy nie mogą skorzystać z leczenia rehabilitacyjnego w warunkach ambulatoryjnych ze względu na stan zdrowia.

    3. Do wniosku o przyznanie pomocy pieniężnej na rehabilitację domową należy w szczególności dołączyć:

    a. dokumentację potwierdzającą sytuację materialną wnioskodawcy/rodziny wnioskodawcy. Dochód wnioskodawcy/rodziny wnioskodawcy może być również ustalony na podstawie dokumentacji znajdującej się już w Urzędzie, jeśli jest ona aktualna, tzn. została wystawionaw okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu. Termin 3 miesięcy nie dotyczy dokumentów potwierdzających aktualną wysokość świadczenia o charakterze stałym, takich jak: emerytura, zasiłek stały itp.

    b. zaświadczenie lekarskie potwierdzające wskazanie do podjęcia rehabilitacji domowej, skierowanie na rehabilitację w warunkach domowych lub zaświadczenie lekarskie o braku możliwości skorzystania z leczenia rehabilitacyjnego w trybie ambulatoryjnym (poradni rehabilitacyjnej, gabinecie rehabilitacyjnym, ośrodku/oddziale dziennej rehabilitacji) wystawione do 3 miesięcy przed złożeniem wniosku;

    c. kosztorys lub fakturę pro forma wystawione na wnioskodawcę przez placówkę, która będzie realizować rehabilitację domową, przy czym przedłożony dokument powinien określać jego koszt, termin oraz dane placówki, w tym nr rachunku bankowego placówki realizującej leczenie. Dokument powinien być wystawiony do 3 miesięcy przed złożeniem wniosku.

    4. Kompletny wniosek o przyznanie pomocy pieniężnej w ramach programu powinien zostać złożony nie później niż 30 dni przed planowanym terminem leczenia. W przypadku niedochowania tego terminu, wniosek może nie zostać załatwiony w terminie pozwalającym na przekazanie środków do placówki realizującej leczenie w wyznaczonym terminie.

    5. Pomoc pieniężna przyznana na rehabilitację domową w ramach Programu jest przekazywana na rachunek placówki nie wcześniej niż na 3 tygodnie przed terminem rozpoczęcia leczenia. Urząd nie przekazuje zaliczek.

    6. Pomoc pieniężna na rehabilitację domową jest przekazywana przelewem na nr rachunku bankowego placówki, która będzie realizować zaplanowane leczenie rehabilitacyjne wskazany na fakturze proforma lub kosztorysie.

    7. Jeżeli koszt planowanego leczenia wnioskodawcy jest wyższy niż wynikający z zasad programu, pomoc pieniężna może być udzielona wyłącznie do wysokości maksymalnej kwoty wynikającej z zasad (tabeli). Pozostałą do zapłaty kwotę zobowiązany jest ponieść wnioskodawca.

    8. Pomoc pieniężna w ramach Programu może być przyznana wyłącznie na standardowe świadczenie proponowane przez placówkę realizującą leczenie rehabilitacyjne. Nie może być przyznana na świadczenie o podwyższonym standardzie (typu LUX, zabiegi SPA itp.).

    9. Przyznana pomoc pieniężna może być wykorzystana wyłącznie na realizację leczenia wskazanego w fakturze pro forma lub kosztorysie. Zmiana placówki realizującej leczenie, terminu leczenia, zakresu leczenia itp. wymaga zmiany decyzji na podstawie art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.).

    10. Pomoc pieniężna na rehabilitację domową może być przyznana jeżeli:

      1. dochód samotnie gospodarującej osoby uprawnionej nie przekracza kwoty odpowiadającej 290% kwoty, o której mowa w art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. z 2023 roku poz. 1251 ze zm.), zwanej dalej „najniższą emeryturą”,

      2. dochód na osobę w rodzinie osoby uprawnionej nie przekracza kwoty odpowiadającej 220% kwoty najniższej emerytury,

      3. dla osoby uprawnionej pobierającej rentę inwalidy wojennego lub wojskowego bądź będącej osobą całkowicie niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, której dochód nie przekracza kwoty odpowiadającej 350% najniższej emerytury bez względu na liczbę osób w gospodarstwie domowym.

    1. Za osobę całkowicie niezdolną do pracy i do samodzielnej egzystencji uznaje się osobę, która posiada orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji. Okoliczność posiadania statusu osoby całkowicie niezdolnej do pracy oraz do samodzielnej egzystencji ustala się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami na podstawie przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów takich jak:

      1. orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy oraz do samodzielnej egzystencji wydane przez organ rentowy (ZUS, KRUS, MSWiA, MON, BESW),

      2. orzeczenie o I grupie inwalidzkiej wydane przez organ rentowy,

      3. orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności w przypadku osiągnięcia przez wnioskodawcę wieku emerytalnego,

      4. orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji wydane przez organ rentowy, jeśli wnioskodawca osiągnął wiek emerytalny.

    1. Kwota pomocy pieniężnej udzielanej przez Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na rehabilitację domową jest ustalana z uwzględnieniem okoliczności konkretnej sprawy oraz z zastosowaniem ustalonych w poniższych tabelach parametrów dotyczących poziomu uzyskiwanego dochodu wnioskodawcy, a także wysokości dostępnego budżetu.

    Maksymalna wysokość pomocy pieniężnej
    (kwoty brutto)

    dla osoby uprawnionej samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 200% najniższej emerytury (3176,88 zł)

    dla osoby uprawnionej samotnie gospodarującej, której dochód przekracza kwotę 200% najniższej emerytury (3176,88 zł), ale nie przekracza kwoty 290% najniższej emerytury (4606,48 zł)

    dla osoby uprawnionej, której dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 130% najniższej emerytury (2064,97 zł na osobę)

    dla osoby uprawnionej, której dochód na osobę w rodzinie przekracza kwotę 130% najniższej emerytury (2064,97 zł na osobę), ale nie przekracza kwoty 220% najniższej emerytury (3494,57 zł na osobę)

    dla osoby uprawnionej pobierającej rentę inwalidy wojennego lub wojskowego bądź będącej osobą całkowicie niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, której dochód nie przekracza kwoty odpowiadającej 260% najniższej emerytury (4129,94 zł) bez względu na liczbę osób w gospodarstwie domowym

    dla osoby uprawnionej pobierającej rentę inwalidy wojennego lub wojskowego bądź będącej osobą całkowicie niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, której dochód przekracza kwotę odpowiadającą 260% najniższej emerytury (4129,94 zł) a nie przekracza kwoty odpowiadającej 350% najniższej emerytury (5559,54 zł) bez względu na liczbę osób w gospodarstwie domowym

    do 3 000 zł

    do 2 000 zł

     

    1. Pomoc pieniężna udzielana na rehabilitację domową jest przyznawana na podstawie kompetencji Szefa Urzędu określonych w art. 19b ust. 1 i art. 19d ustawy o kombatantach, art. 5a ust. 10 i 5a ust. 13 ustawy o osobach deportowanych, art. 7a ust. 10 i 7a ust. 13 ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach uranu i batalionach budowlanych oraz art. 10a ust. 10 i art. 10a ust. 13 ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych i nie wyklucza możliwości ubiegania się o przyznanie pomocy pieniężnej na zasadach określonych w ww. ustawach.

    2. Korzystanie z rehabilitacji w ramach NFZ lub PCPR/PFRON nie wyklucza możliwości ubiegania się o przyznanie pomocy pieniężnej na rehabilitację domową w ramach niniejszego Programu ze środków budżetowych będących w dyspozycji Szefa Urzędu.

    3. Pomoc pieniężna udzielana w ramach Programu nie może być przeznaczona na rehabilitację w warunkach domowych realizowaną w ramach NFZ lub PCPR/PFRON.

    4. Rehabilitacja domowa dofinansowana w ramach Programu musi rozpocząć się w roku, w którym obowiązuje Program.

    5. Pomoc pieniężna na rehabilitację domową w ramach Programu może być przyznana raz w roku kalendarzowym.

    6. Pomoc pieniężna udzielana w ramach Programu może być przyznana na rehabilitację domową realizowaną wyłącznie na terenie Polski.

    7. Program będzie realizowany do dnia 31 grudnia 2024 roku bądź do wyczerpania środków przeznaczonych na jego realizację, jeśli nastąpi to wcześniej. Kompletny wniosek o przyznanie pomocy pieniężnej w ramach Programu lub uzupełnienie wniosku powinny wpłynąć do Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych do dnia 30 listopada 2024 r. (decyduje data wpływu do Urzędu). Wnioski, które wpłyną lub zostaną uzupełnione po tym terminie mogą być rozpatrzone na zasadach ogólnych określonych w ustawach wskazanych w podstawie prawnej niniejszego Programu.

     

    W przypadku jakichkolwiek pytań proszę o kontakt pod numerem telefonu (22) 276-77-77 lub adresem e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. bądź z Panią Joanną Kłosiewicz, tel. 22 276-77-83, adres e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

    Prezentacja książki ,,Jak Pan został Piłsudskim?” z udziałem Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych odbyła się w Centralnej Bibliotece Wojskowej w Warszawie.


    Uprzejmie informujemy, że w dniu 17 listopada 2021 r. została uchwalona ustawa o jednorazowym świadczeniu pieniężnym dla działaczy opozycji antykomunistycznej oraz osób represjonowanych z powodów politycznych. Ustawa została przekazana w dniu 18 listopada 2021 r. Prezydentowi RP i Marszałkowi Senatu. Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu prezentujemy w linku.
        

     

    Poniżej informacja o najważniejszych postanowieniach ustawy:

     

     

    I. Jednorazowe świadczenie pieniężne przysługuje każdej osobie o potwierdzonym w terminie do 31 grudnia 2021 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych przez Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych statusie działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych

     

    II. Jednorazowe świadczenie pieniężne jest przyznawane w wysokości 3.000 zł.

     

    III. Jednorazowe świadczenie pieniężne jest przyznawane decyzją wydaną z urzędu przez Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Oznacza to, że osoba uprawniona do otrzymania jednorazowego świadczenia pieniężnego nie składa wniosku o jego przyznanie (inaczej niż w przypadku comiesięcznego świadczenia pieniężnego i pomocy pieniężnej przyznawanych działaczom opozycji antykomunistycznej przez Szefa Urzędu na ich wniosek).


    IV. Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wypłaci jednorazowe świadczenie pieniężne w terminie do 31 marca 2022 r.


    V. Osobie o potwierdzonym statusie, która pobiera comiesięczne świadczenie pieniężne (obecnie w kwocie 460,50 zł), o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych, jednorazowe świadczenie pieniężne zostanie wypłacone w sposób wybrany przez tę osobę dla wypłaty comiesięcznego świadczenia pieniężnego.

     

    Dla osób nie pobierających comiesięcznego świadczenia pieniężnego sposób wypłaty jednorazowego świadczenia pieniężnego ustalono odmiennie w zależności od tego, czy mieszkają w Polsce, czy za granicą.

     

    I tak, jednorazowe świadczenie pieniężne zostanie przekazane:

     

       1) osobie o potwierdzonym statusie, która mieszka w Polsce i nie pobiera comiesięcznego świadczenia pieniężnego –  przekazem
           pocztowym na ostatni adres korespondencyjny tej osoby używany w korespondencji z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób
           Represjonowanych,

     

       2) osobie o potwierdzonym statusie, która mieszka poza granicami Polski i nie pobiera comiesięcznego świadczenia pieniężnego –
           w walucie wymienialnej, na rachunek bankowy tej osoby za granicą w państwie jej zamieszkania, wskazany do dnia 28 lutego 2022 r.
           przez osobę uprawnioną do jednorazowego świadczenia pieniężnego.

     

    Osoby uprawnione, które jeszcze nie pobierają comiesięcznego świadczenia pieniężnego, zachęcamy do składania wniosków o przyznanie comiesięcznego świadczenia pieniężnego.  Po jego przyznaniu, jednorazowe świadczenie pieniężne zostanie wypłacone w sposób wybrany dla wypłaty comiesięcznego świadczenia pieniężnego.

     

    Wniosek o przyznanie comiesięcznego świadczenia pieniężnego należy wypełnić, podpisać i przesłać drogą pocztową na adres Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych (Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa) albo za pośrednictwem platformy elektronicznej e-PUAP.

     


    VI. Z kwoty jednorazowego świadczenia pieniężnego nie dokonuje się potrąceń i egzekucji. Nie wlicza się jej do dochodu wyliczanego przy ustalaniu prawa do świadczeń i dodatków przysługujących na podstawie odrębnych przepisów. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

     

     

    Polska Spółka Gazownictwa i Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza w porozumieniu z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych rozpoczęły w czerwcu 2017 r. program „Przyłącze wdzięczności”. To już kolejne po „Rachunku wdzięczności” takie przedsięwzięcie przygotowane dla Powstańców Warszawskich.

     
    Zgodnie z programem „Przyłącze wdzięczności” Powstańcy Warszawscy, którzy nie są jeszcze przyłączeni do sieci gazowej, będą mogli być przyłączeni do niej za darmo. Zgłoszenia można dokonywać osobiście bądź przez pełnomocnika w Biurze Obsługi Klienta PSG (https://www.psgaz.pl/kontakt) właściwym dla miejsca zamieszkania osoby zgłaszającej, w najbliższej gazowni lub korespondencyjnie.
     
    Program „Przyłącze wdzięczności” przeznaczony jest dla osób legitymujących się statusem Powstańca Warszawskiego, mieszkających w Polsce i mających uprawnienia kombatanckie przyznane decyzją Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na podstawie ustawy z 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1858) lub na podstawie wcześniej obowiązujących ustaw.

    Uprzejmie informujemy, że od dnia 9 października 2021 r. Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych potwierdza uprawnienia kombatanckie osobom, które przebywały w obozie przejściowym w Pruszkowie.


    W dniu 1 października 2021 roku w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 września 2021 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie miejsc odosobnienia, w których były osadzone osoby narodowości polskiej lub obywatele polscy innych narodowości. Na mocy tego Rozporządzenia rozszerzona została o obóz przejściowy w Pruszkowie (Dulag 121) lista miejsc odosobnienia, w których przebywanie w czasie II wojny światowej umożliwia uzyskanie uprawnień kombatanckich. Nowe przepisy weszły w życie 9 października 2021 roku.

     

    Osoby zainteresowane uzyskaniem uprawnień kombatanckich, które były wywiezione do obozu przejściowego w Pruszkowie prosimy o wypełnienie i podpisanie formularza wniosku o przyznanie uprawnień kombatanckich oraz przesłanie go do Urzędu. Do wniosku należy załączyć życiorys oraz dowody potwierdzające przebywanie w obozie przejściowym. Osoby, które wcześniej występowały do Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych o potwierdzenie uprawnień kombatanckich z tytułu przebywania w obozie przejściowym w Pruszkowie lub o przyznanie świadczenia pieniężnego dla osób deportowanych do pracy przymusowej po pobycie w tym obozie prosimy o podanie tej informacji we wniosku. W nowym postępowaniu będziemy mogli wykorzystać dowody zebrane we wcześniejszych postępowaniach.

    Dla osób zainteresowanych przygotowaliśmy specjalny Informator, który będzie pomocny w przygotowaniu wniosku o potwierdzenie uprawnień kombatanckich z tytułu pobytu w obozie przejściowym w Pruszkowie.


    W celu ułatwienia Państwu korzystania z pomocy pieniężnej przyznawanej przez Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych przygotowaliśmy dla Państwa Informatory, które zawierają odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące pomocy pieniężnej jednorazowej i okresowej.

     

    Informator dla osób posiadających uprawnienia kombatanckie
    Informator dla wdów/wdowców po kombatantach
    Informator dla osób deportowanych do pracy przymusowej
    Informator dla żołnierzy-górników
    Informator dla cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych

    Informator dla działaczy opozycji antykomunistycznej

     

    Mamy nadzieję, że będą one pomocne.

     

    Uprzejmie prosimy o dystrybuowanie Informatorów w środowisku oraz zachęcamy do korzystania z pomocy pieniężnej.


    Poniżej przedstawiamy linki do najważniejszych zmian przepisów prawa w okresie 2017-2021 r.

     

    Nowelizacja 2021

    Sybiracy

    Działacze opozycji antykomunistycznej - nowelizacja 2020

    Działacze opozycji antykomunistycznej - nowelizacja 2017

    ETR

     

    O Urzędzie w języku łatwym do czytania i zrozumienia (ETR)

    Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych znajduje się przy ulicy Wspólnej 2/4 w Warszawie. Urzędem kieruje Szef Urzędu Lech Parell.

     

     

     

     

    Czym zajmuje się Urząd?

     

     

     

    Nasz Urząd opiekuje się bohaterami, którzy walczyli o wolność Rzeczypospolitej podczas drugiej wojny światowej i w okresie zniewolenia komunistycznego. Są nimi zarówno kombatanci, jak i działacze opozycji antykomunistycznej. Opiekujemy się również osobami represjonowanymi przez Niemców i Sowietów w czasie II wojny światowej oraz przez władze komunistyczne w okresie PRL.

     

    Wszystkie osoby, które otrzymały decyzję Szefa Urzędu o przyznaniu lub potwierdzeniu uprawnień, są naszymi podopiecznymi.

     

    Podopieczni Urzędu mogą korzystać z różnych przywilejów. Mają prawo do otrzymywania dodatków pieniężnych, wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych albo przez nasz Urząd. Podopieczni Urzędu mają pierwszeństwo w dostępie do lekarzy i nie potrzebują skierowania do lekarzy specjalistów. Mogą bez kolejki wykupić leki w aptece. Przysługują im tańsze bilety na podróż pociągiem i komunikacją miejską.

     

    Podopieczni Urzędu mogą również otrzymać od Szefa Urzędu pomoc pieniężną. Mogą ją przeznaczyć na zakup sprzętu medycznego i leków, opłacenie opieki pielęgnacyjnej lub innych kosztów związanych między innymi z leczeniem, jeśli nie stać ich na samodzielne poniesienie tych wydatków.

     

    Pamiętamy o bohaterach walk o wolność Polski i o osobach represjonowanych z powodów politycznych. Szef Urzędu nadaje im honorowe odznaczenia. Organizujemy na ich cześć i z ich udziałem uroczystości w kraju i za granicą w rocznice ważnych wydarzeń historycznych. Zdjęcia i filmy z tych uroczystości możesz obejrzeć na naszej stronie internetowej i profilach Urzędu na Facebooku, Twitterze i YouTube.

     

    Szef Urzędu przyznaje dotacje, czyli środki do wydania na konkretny cel. Otrzymują je organizacje, które wygrają konkurs. Za te pieniądze organizacje wydają książki i nagrywają filmy o tematyce historycznej związanej z działalnością Urzędu. Organizują również wydarzenia o charakterze patriotycznym. Dotacje przyznawane są także na wykonywanie zadań opiekuńczych na rzecz naszych podopiecznych. Tak było podczas pandemii, gdy organizacje dowoziły kombatantom obiady do domów.

     

    Wspólnie z innymi urzędami i ministerstwami pracujemy nad przepisami prawa dotyczącymi kombatantów, działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych. Staramy się, by pomoc dla nich była coraz lepsza i aby mogło z niej korzystać jak najwięcej osób potrzebujących.

     

     

     

    Jak stać się podopiecznym Urzędu?

     

     

     

    Żeby stać się podopiecznym Urzędu, musisz otrzymać decyzję Szefa Urzędu o przyznaniu lub potwierdzeniu uprawnień kombatanta, działacza opozycji antykomunistycznej albo osoby represjonowanej.

     

    W tym celu przygotuj wniosek, podpisz go i wyślij do naszego Urzędu pocztą, przez ePUAP albo złóż go osobiście w naszym Punkcie Informacyjnym.

     

    Możesz skorzystać z formularzy wniosków znajdujących się na stronie internetowej Urzędu. Wejdź w zakładkę „Uprawnienia”, a później „Formularze”. Pobierz formularz właściwego wniosku, wypełnij go, podpisz, załącz wymagane dokumenty i wyślij do Urzędu albo złóż w Punkcie Informacyjnym.

     

    Jeśli nie możesz sam przeczytać formularza, wybrać właściwego, pobrać go ze strony internetowej, uzupełnić go, nie możesz go podpisać albo wysłać, skontaktuj się z naszymi pracownikami. Udzielą ci szczegółowych wskazówek, co należy zrobić, żeby złożyć kompletny wniosek.

     

    Po otrzymaniu wniosku będziemy w tej sprawie prowadzić postępowanie administracyjne. Na koniec Szef Urzędu może wydać decyzję o potwierdzeniu uprawnień.

     

     

    Wejście do Urzędu

     

     

    Do budynku, w którym znajduje się Urząd, możesz wejść głównym wejściem od ulicy Wspólnej. Z tej strony znajduje się recepcja. Przed budynkiem znajduje się parking z miejscami dla niepełnosprawnych oznaczonymi kolorem niebieskim oraz wjazd dla wózków inwalidzkich. Drzwi do budynku otwierają się automatycznie. Żeby wejść do części budynku zajmowanej przez Urząd, umów się wcześniej z pracownikiem prowadzącym twoją sprawę i pobierz przepustkę w recepcji.

     

    Do budynku możesz wejść także od ulicy Żurawiej, gdzie również są miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych oznaczone kolorem niebieskim. Z tej strony w budynku, na parterze znajduje się Punkt Informacyjny naszego Urzędu. Aby do niego wejść, nie musisz mieć przepustki.

     

     

     

     

    Punkt Informacyjny

     

     

     

    Do Punktu Informacyjnego możesz zjechać windą dla osób niepełnosprawnych, którą obsługuje się samodzielnie. W Punkcie Informacyjnym możesz zostawić pismo albo porozmawiać z pracownikiem Urzędu. Punkt Informacyjny Urzędu jest czynny w dniach: poniedziałek w godz. 8.00 - 18.00, wtorek – piątek w godz. 8.15 – 16.15.
    (przerwa w godz. 13.00 – 13.30).

     

     

    W budynku

     

     

     

    W budynku są szerokie korytarze i drzwi, w których zmieści się wózek inwalidzki. Na każdym piętrze są łazienki dla osób niepełnosprawnych, oznaczenia, które im pomagają i windy. Jest winda z oznaczeniami w alfabecie Brajla. W windzie tej są emitowane ustne komunikaty, które informują o tym, na jakim piętrze się znajdujemy i o tym, że otwierają się drzwi. Pętla indukcyjna wspomagająca aparaty słuchowe znajduje się w recepcji i w sali konferencyjnej. W sali konferencyjnej odbywają się spotkania. W budynku są dostępne fotele do wynoszenia osób, które nie będą mogły wyjść same w razie niebezpieczeństwa, na przykład w razie pożaru. Są wyznaczeni opiekunowie na wypadek ewakuacji. Każda osoba niepełnosprawna otrzyma w razie niebezpieczeństwa pomoc, jakiej będzie potrzebowała.

     

     

    Obsługa osób niesłyszących i niedosłyszących w Urzędzie

     

     

     

     

    W Urzędzie można porozmawiać w języku migowym.

    Zgłoś nam chęć skorzystania z pomocy tłumacza na 3 dni przed planowaną wizytą w Urzędzie. Wybierz do rozmowy z tłumaczem Polski Język Migowy (PJM), system językowo-migowy (SJM) albo system komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).

    Zgłoszenie możesz przekazać w dowolnej formie:

    • możesz wysłać faks na nr 22 227 04 07 albo e-mail na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. albo
    • możesz złożyć pismo osobiście w Punkcie Informacyjnym lub wysłać je pocztą na adres: Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa albo wysłać je przez ePUAP na adres: /UdSKiOR/skrytka albo
    • możesz zadzwonić lub poprosić inną osobę, żeby zadzwoniła w twoim imieniu na numer telefonu: 22 276 77 77 – wówczas możesz telefoniczne zgłosić potrzebę skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego.

     

    Możesz też porozmawiać z nami on-line w języku migowym. W tym celu zainstaluj na swoim komputerze lub telefonie program Skype używany w naszym Urzędzie. Następnie kliknij w ten link: Kontakt w języku migowym.

    Subcategories